Isnin, 1 Oktober 2012

~Lauk Kesayangan~

Assalamualaikum...

Kali ni aku nak cerita pasal makanan pulak...nak di jadikan cerita...kalau aku duduk kampung kan memang aku akan memanjang je makan...bertambah naik lemak badan aku kalau duduk kat kampung...nak-nak kalau bibik kat kampung aku tu masak...tambah pulak dengan air tangan ibu+aku (hihi) memang menjilat jari dan berselera sungguh la aku akan makan...memang superb!!! ^_^

Ok la...kali ni aku cuma nak kongsi pasal masakan kegemaran aku je...memang mudah masakannya...budak tadika pun boleh buat kot...huhu tapi sebelum tu aku nak perkenalkan bahan utama yang akan dimasak atau lebih tepat lagi sayur feveret aku nih...
memang tak sah kalau aku n en. hubby pergi pasar malam kalau tak beli sayur ni...hihihi
Jeng...jeng...jeng...



Yup! sayur terung a.k.a. eggplant...sedap ooo...terung niii...a
ku suka sebab kalau untuk orang takde gigi pun boleh bedal sayur ni...hihi tak kisah la di masak dengan apa cara sekali pun...bagi aku semua sedap dan aku akan makan...bab-bab makanan ni aku memang tak ada alah atau cerewet sangat...cuma tolak batu, kayu dan besi je...tapi feveret aku tu la...TERUNG!!!...tak tahu la kenapa ek??

Kalau pergi gerai makan pada waktu lunch mesti ambil nasi dan ambil lauk-lauk yang perlu di makan bersama nasi kan...surely kalau aku nampak lauk terung masak berlada ke, atau apa-apa masakan la berasas terung,aku mesti akan ambil dahulu...takut orang lain ambil kasi habis..hahaha tapi aku tak ada la ambil sampai lauk terung kat kedai tu sampai habis...ambil yang mana kita mampu nak makan la...^_^

Tulis panjang-panjang pun tak guna kan...meh la bagi satu resepi dari masakan terung...^_^

Masakan ni so simple...lima minit je kot masak dia...tapi boleh la di buat lauk sampingan... dah kata so simple kan...

Bahan utamanya, mestilah ada sayur terung..tak kisah la terung lonjong atau terung yg bulat...asalkan namanya terung...ok...korang hanya buang tangkai kat atas dia je...pastu basuh la sebersihnya...buang pasir-pasir apa yang patut...



Panaskan minyak dalam kuali..dan terus masukkan..tak perlu susah-susah nak potong...lepas masak baru kita potong ye adik-adik...goreng sampai agak-agak lembik...barulah tutup api dan angkat...
 

Hasilnya jadi begini...kedut-kedut yang menyelerakan...huhu Yammy...untuk
menambah kesedapan dan kecantikkannya...aku hanya siramkan terung tu dengan kicap manis...then, dah tersedialah makanan kegemaran aku...jom makan...hihi so simple kan..betul tak???

Ok..kalau rasa nak cuba tu boleh la try my simple recipe....

Thank you for reading my entry...♡

Tiada ulasan: